Osvětlení, bezpečnost, kriminalita
Úsilí hledat úspory ve veřejném osvětlení je z důvodu podfinancování této služby pochopitelné, v zájmu finančních úspor však nesmí být ohrožena funkce veřejného osvětlení, především zajištění bezpečnosti dopravy a chodců.
Veřejné osvětlení je důležitou veřejnou službou, která často získává relativně málo pozornosti a zapadá v nabité agendě samospráv našich měst a obcí. Nicméně investice do ní nejsou nízké, a pokud se provádějí správně, jsou dlouhodobé (i na 30 let).
Majetek, který se v ČR váže k veřejnému osvětlení je přes 70 mld.Kč. Pokud je průměrná životnost jednotlivých částí infrastruktury cca. 40 let, měly by města a obce ročně investovat 1,7 mld Kč, aby se infrastruktura zachovala alespoň v současném stavu. Analýzou provedenou členy SRVO bylo zjištěno, že je to pouhých cca. 600 milionů ročně. Toto podfinancování je již opravdu dlouhodobé a začne se brzy projevovat na kvalitě dožívající infrastruktury, jako jsou rozváděče, sloupy či kabeláž. To může mít i vysoká bezpečnostní rizika.
V souladu s cíli SRVO byla dne 6. 11. 2013 založena předsednictvem SRVO pracovní skupina.
Náplň pracovní skupiny:
a) Prosazovat zachování rovnováhy mezi intenzitou veřejného osvětlení, bezpečností dopravy a pocitem bezpečí chodců
b) Aktivně přispívat k naplňování cílů Národní strategie bezpečnosti silničního provozu
c) Jednání o dodržování závazných norem pro osvětlování průjezdních úseků silnic
d) Podpora dotací nejen v oblasti úspor el.energie ale také pro dobudování a obnovu infrastruktury pro kvalitní osvětlení průjezdních úseků silnic
Činnost pracovní skupiny:
Informace o činnosti pracovní skupiny jsou průběžně zveřejňovány v sekci novinky.
ANALÝZOVÁ TRILOGIE
(Analýzy vlivu kvality veřejného osvětlení na dopravní nehodovost)
- Vliv kvality veřejného osvětlení na dopravní nehodovost - 1.část
- Vliv kvality veřejného osvětlení na dopravní nehodovost - 2.část
- Vliv bílého světla veřejného osvětlení na dopravní nehodovost - 3.část